isabelljungkvist.blogg.se

En blogg där jag skriver mina skolarbeten inom Bild och Form. Hope you like it!

BILD-Konsthistoria

Kategori: Allmänt

Jag fick ismen Impressionism, som varade på 1874, och uppstod i Frankrike. "Impression" är ett franskt ord men finns också i engelskan som betyder intryck. Och valde konsnären Edgar Degas, men andra kända konstnärer var också Claude Monet, Camille Pissarro och Pierre-Auguste Renoir.
 
Tekniken var att måla med kraftiga drag men ändå visar detaljer, färgerna är väldigt ut tonande. man använder mycket ljus och skuggor. Oftast var ljuset ljus gult och skuggorna i blått och rött så det blev en fin kontrast, man experimenterade mycket med färgerna.
Konstnärerna målade utomhus för att få bilderna naturliga alltså de målade vad dom såg framför sig, verkligheten men på deras sett.
 
Impressionismen visar känslor genom färg och annat i Edgars fall i  position, ansikts uttryck och färg tycker jag. Det är för det mesta bara ljusa färger och bilderna visar harmoni.
Edgar Degas var född i Paris 1837 och död i Paris 1917 (83år gammal).
Han utbildade sig på Lycee Louis-le-Grand, University of Paris, Ecole des Beaux- Arts. 
Enligt Wikipedia gick Edgar över till pasteller och skulptur eftersom han fick försämrad syn runt 1880-talet. 
genom Edgar Degas målningar får han fram känslorna så som hela impressionismen (kropp, ansikte, färg).
 Sen ser man ändå hur tufft livet som dansare är men det är, tänker på bok titeln blod, svett och tårar. Man får inte klaga, gäspa, sitta eller ha trasiga kläder.
 
Gillade Edgar mest av alla impressionismens konstnärer, han målade moderna porträtt på kvinnor, balett dansare, kvinnliga tvättare och hattmakare. Fastnade mer för honom för att han målade något annan än landskap och hus. Han målade vad han såg framför sig, verkligheten. Och man kunde relatera mycket till hans verk och han var jätte duktig vad han gjorde.
Han experimenterade med vattenfärg, torra och våta pasteller och gouache.
 
Har skissat 4 plagg som är inspirerat av Edgars målningar, balett inspirerat.
Jag har för det mesta inspirerats av hans färger och formen på klänningarna i hans målningar. Ville få fram det fina i balett kläderna men också min stil i det och tar ut färgerna från målningarna. Jag brukar måla något udda eller något finare, och det finns i min kollektion.
Jag skissade bara korta klänningar för det passade bäst in med baletten, upptill lite smalare som korsett och inramad midja. Använde mig av färgerna blått, grönt, svart, lila, rött och vitt hittade dem färgerna i målningarna på mitt collage, använde mig av svart markerings penna i kanter och detalj och färgpenna till färgläggning.
Är själv nöjd med plaggen och kanske bara jag kan se hur dom relaterar till bilden.
 
 Mitt färdiga collage med kolektionen på.
 
Mitt collage från Edgar Degas målningar.
 
La classe de danse (The Dancing class)
c. 1873-75 (140 Kb); Oil on canvas, Musee d'Orsay, Paris
Min favorit målning. Fick denna bilden av min farfar som e konstnär när jag var mindre. Eftersom man dansade balett tycker jag de va en väldigt fin målning och relatera till livet som balett dansare.
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: